Rå februari – Kokosfudge

Det här råa godiset är en av mina favoriter. Superenkelt att göra, kräver ingen torktid och har en perfekt, smörig chokladkokossmak. Prova!

Kokosfudge

3 dl valnötter

2 dl kokosflingor

0,5 dl kakaopulver, gärna raw (orostat)

knappt 0,5 dl agavesirap eller honung

en nypa havssalt

Mixa kokosflingorna och valnötterna tills massan börjar släppa ifrån sig olja och bli lite ”smörig”. Häll ner övriga ingredienser, ta lite sötningsmedel i taget tills du tycker det blir lagom sött. Blanda väl och tryck ut degen i en form eller på en tallrik, ca 2 cm tjockt. Skär i lagom munsbitar och ät direkt eller förvara i frysen, de tinar snabbt när man blir sugen och är så mjuka att de kan ätas i fruset skick.

Mysig söndag på er!

5 thoughts on “Rå februari – Kokosfudge

  1. Breathless skriver:

    Det där måste man ju prova!

  2. Annika skriver:

    Åh, låter smarrigt! Håll i hatten, idag har jag bakat bröd och hängt förvånansvärt länge i mitt kök. Rätt kul var det också!

  3. Frida skriver:

    tack för en superbra blogg, mkt inspirerande! Testade detta recept nyss men tyckte det var svårt att få det hela att hålla ihop, det smulade bara sönder. Tycker det blir så ofta när jag ska göra någon dessert eller kakor, blir bara smulor som faller sönder. Tillsatte vatten, 2 dadlar och kokosfett för att det hela skulle hålla bättre.

    • ilovefruktsallad skriver:

      Hej Frida! Jag har aldrig haft problem att få den här fudgen att hålla ihop, men kan det vara så att du inte mixade tillräckligt länge? Både kokos och valnötter ska mixas så länge att de blir smöriga i konsistensen. Jag använder en minimatberedare som är ett tillbehör till min mixerstav men det funkar säkert med en vanlig matberedare eller en kaffekvarn också. Vad använder du?
      Bra tips att använda dadlar annars, det borde jag prova!

Kommentera

