Rå februari – Nytt besök på Raw Food House

Vilket lunchställe passar bättre att besöka under Rå februari än Raw Food House på Friisgatan i Malmö? Jag har varit där ett antal gånger nu och den här gången tyckte jag att de hade höjt ambitionsnivån ett rejält snäpp. Även om allt brukar vara väldigt gott har jag haft vissa invändningar mot de små portionerna och de lite fantasilösa rätterna. Missförstå mig rätt, det är helt fantastiskt att det finns ett ställe i Malmö som bara serverar raw food, men just därför tycker jag att man kan kräva lite mer av dem än av ställen som kanske har en raw rätt på menyn. Så när de har serverat en ganska ordinär, men god, squashspagetti med tomatsås känns det helt enkelt inte värt den knappa hundralapp det faktiskt kostar.

Men, nu ska vi fokusera på den positiva förändringen! På menyn denna gång fanns flera innovativa rätter. Jag valde ”veckans special” som var en burgare med fröbröd, chilimajo och rökig auberginebacon. Anrättningen serverades på ett berg av blandade grönsaker som täckte hela tallriken.  Spännande smaker och varierande texturer – det här var gott!

Lunchsällskapet valde en lasagne med butternut och cashewbechamel, som serverades med groddade linser och ett salladsberg. Förstagångsbesökaren gav denna rätt ett högt betyg.

Vid grannbordet mumsade en gäst på en wrap som såg väldigt god ut och på menyn fanns en ”ostbricka” med crackers och marinerat fikon som verkade vansinnigt spännande! Den får jag nog prova nästa gång. Sammanfattningsvis tycker jag att RFH hittat hem med sin nya meny och jag ser fram emot fler spännande smakupplevelser framöver!

6 thoughts on “Rå februari – Nytt besök på Raw Food House

  1. Åh, önskar jag bodde närmare Malmö! Kul att de verkar bli lite mer avancerade också!

    • ilovefruktsallad skriver:

      Det kan kanske vara värt en omväg? Vi har ju faktiskt en rawvänlig restaurang till i stan (Stunden) och butiker som säljer allehanda rå-varor. Sen finns ju Kiviks lilla råa i samma landskap. =)

  2. eanie skriver:

    Säger Malin som just nu bor i en raw-restaurang mer eller mindre…🙂

    Så kul att läsa! Jag hoppas att de fortsätter på inslagen bana. Jättekul om de experimenterar lite (om det blir gott :)). Jag noterade under vår USA-tripp att många ställen även där – främst de som inte kör helraw möjligen – safe:ar med raw-pizza, -lasagne och i bästa fall tacos. Kan ju vara jättegott men mkt roligare om det inte är samma utbud (något förenklat) var man än är.

  3. Haha @Eanie! Det är ju faktiskt sant…önskar jag kunde ta med den hem?!?

  4. Vilda skriver:

    Jag håller verkligen med:-)

  5. […] som skulle va mexikanskt och kakan kunde haft ännu tydligare smak, men supergott ändå. Mmm. Fruktsallad har rätt, de har definitivt höjt […]

Kommentera

