Rå februari – Blomkålscouscous

Jag är inte särskilt förtjust i couscous, jag tycker ofta det blir ganska torrt och smaklöst. Men den här varianten gjord på blomkål är helt fantastisk; saftig, smakrik, fräsch – och raw! Det lustiga är att blomkålen blir väldigt mild i det här sammanhanget och lätt tar åt sig smak av annat man tillsätter.  Äger man en matberedare eller en liten mixertillsats till sin stavmixer, så måste man prova det här receptet. In och ut ur köket på 5 minuter!

Blomkålscouscous (1 person)

6-8 blomkålsbuketter (beroende på storlek)

6 coctailtomater, halverade

2 cm finhackad purjolök

1/2 hackad paprika

5 oliver, urkärnade och skivade

1 avocado, skalad, urkärnad och tärnad

några basilikablad, strimlade

örtsalt och svartpeppar

en matsked av din favoritolja

någon tesked citronsaft

Mixa blomkålsbuketterna tills konsistensen påminner om couscous. Rör ner olja, citron, salt och peppar och arbeta in ordentligt. Blanda försiktigt ner grönsakerna och servera.

2 thoughts on “Rå februari – Blomkålscouscous

  1. Nina skriver:

    Mmm, mums, jag som både är couscous och blomkåls fan!! Fast jag är ju tyvärr en sån som bara har en simpel mixerstav… Att vanlig couscous skulle vara torr och smaklös förstår jag inte alls. Häll på mer vatten när du ”kokar” den!! Rikliga mängder olivolja och örtsalt tycker jag är tricket. Så avancerad är jag!

Kommentera

