Rå februari – Rosa kokostoppar

I orginalreceptet heter de här skapelserna Strawberry Macaroons men i ärlighetens namn har de inte många likheter med makroner. Jag tycker mer de påminner om barndomens klassiker Kokostopp fast med jordgubbssmak, därför döper jag om dem till Rosa kokostoppar. De är inte särskilt söta, men har en fin jordgubbssmak och en härligt seg konsistens. Ska man göra dem är det en fördel om man även gillar kokossmak… Det gör jag! =)

Rosa kokostoppar

2 dl färska eller frysta jordgubbar

0,5 dl dadlar

0,5 dl agavesirap

0,5 tsk vaniljpulver

4 dl riven kokos

Mixa allt utom kokos i en matberedare. Rör ner kokosflingorna och rulla bollar i valfri storlek. Torka i torkugn på 40 grader i 3-6 timmar beroende på storlek. De ska vara torra på ytan, men mjuka inuti. Förvara i kyl i upp till en vecka, eller stoppa i frysen, de går att äta nästan direkt från frysen. Torkningen är mest till för att de ska hålla ihop, men har man ingen torkugn går det förmodligen att frysa dem istället och äta dem halvtinade.

4 thoughts on “Rå februari – Rosa kokostoppar

  1. Cecilia skriver:

    Gissar att det är amerikanska macaroons som avses. Det påminner om kokostoppar. Mycket förvirrande med alla olika namn.

    Kul att det går fortsatt bra med rå februari!

  2. Veronica skriver:

    Jag har sparat nästan alla av dina recept. Tack för dem!🙂 Jag gillar att du använder torkugn. Jag har precis börjat nosa på råa sötsaker och börjar tröttna på bollar och ‘cookie dough’. Jag har slutat med socker och fallit helt för de råa varianterna som inte ger ‘cravings’ och jag vill ha godsaker jag känner igen, även om torkad frukt är kanon. Jag har precis fått hem min ugn och längtar efter att göra kakor, kex och annat skoj!

    • ilovefruktsallad skriver:

      Hej Veronica! Vad roligt att du har upptäckt raw food och alla dess fördelar, inte minst när det handlar om godsaker! Jag är glad att jag kunnat bidra med lite inspiration och nu känner jag mig lite peppad att lägga upp fler recept som kräver torkugn. Lycka till med dina torkexperiment!

Kommentera

