Vårstädning – rå februari

 Vintern har slutligen nått Skåne och det är inte mycket att göra åt, bara att vänta på att den ska ta slut och våren ska ta vid. Under tiden försöker jag vårpeppa mig själv genom att så chilifrön, köpa primulor och driva pärlhyacinter i blom inomhus.

En annan sak jag tänker ägna mig åt i väntan på ljusare tider är en rejäl vårstädning – av mig själv! För att göra mig av med gammalt slagg och vintertrötthet och samla energi inför våren, ska jag satsa lite extra på att ta hand om mig under februari månad. Visserligen lever jag ett hyfsat hälsosamt liv till vardags, men ibland behöver man en extra kick och bästa sättet för mig, är att utöka mängden raw food i min kost.

För den som inte är bekant med raw food kan det enkelt beskrivas som mat baserad på färska grönsaker, frukt, nötter, frön, alger, kallpressade oljor, örter och kryddor, som inte hettats upp till mer än ca 40 grader. Oftast är raw food vegansk, dvs vegetarisk utan ägg och mjölkprodukter, samt glutenfri. Tanken bakom raw food är att äta mat som är så nära sitt ursprung som möjligt och inte processad, dvs kokt, stekt, friterad, konserverad osv. Inom raw food-rörelsen menar man att tillagning av en råvara förändras dess struktur så att kroppen inte ”känner igen” den och mängden näringsämnen minskar. Våra kroppar är anpassade för att äta naturlig mat och även om vi kan äta processad mat, är det svårare för kroppen att bryta ner den och mycket energi läggs på det istället för att läka våra kroppar och ge oss energi. Raw food innehåller alla näringsämnen i oförändrat skick, vitaminer, mineraler och enzymer och är lätt för kroppen att bryta ner och ta upp. Den som börjar inkludera raw food i sin kost kan ofta märka positiva effekter såsom mer energi, bättre hy, förbättrade sjukdomstillstånd och ett skarpare sinne.

Några av de effekterna skulle jag inte tacka nej till just nu, därför har jag satt upp några mål för den närmaste månaden:

1. Varje morgon ska inledas med en utrensande och uppbyggande shot, ex vetegräs, barley grass eller gurkmeja.

2. Minst 2 av dagens mål ska vara raw food

 3. Varje dag ska jag dricka 1 grön smoothie

Känner mig sjukt peppad att komma igång och fylla min kropp med rena råvaror och energi! Av förklarliga skäl blir det mycket raw food på den här bloggen en månad framöver, och jag hoppas att ni kommer att gilla det. Kanske till och med inspireras till att prova nya raw-recept eller rent av prova raw food för första gången?

Är du sugen på att hänga på vårstädningen? Vilka mål har du? =)

15 thoughts on “Vårstädning – rå februari

  1. Hanna skriver:

    Jag ser fram emot att hänga med. Jag har tänkt att komma igång men fastnat i det gamla vanliga. Jag gillar din start, lagom mycket, och något jag kan hänga med på.

    • ilovefruktsallad skriver:

      Hej Hanna!
      Vad kul att ha en kompis att städa med! =)
      Ja, lagom är bra. För mig är det viktigt att det känns positivt laddat också, inga inte. Fyller man sitt liv med bra och positiva grejer finns det automatiskt mindre plats för det dåliga.

  2. Sofie skriver:

    Heja heja! Jag gillar filosofin ”inga inte”🙂

    • ilovefruktsallad skriver:

      Ja, visst är det bra? En klok kollega har inspirerat mig, hennes filosofi är att istället för att säga ”jag borde” säga ”jag vill”. Mer lustfyllt, mindre laddat med dåligt samvete.

  3. Hurra för en pigg och grön februari månad! Ser fram emot alla raw recept!😀

  4. Cissi skriver:

    Jasså, då ska mannen också vårstädas… Vad har han för mål?🙂

  5. DALAPLAN skriver:

    jag ska dricka en grön carlsberg varje dag. Det är så grönt det blir för mig:)

  6. Cecilia skriver:

    Oh vad spännande! Kul att det blir av, ska bli inspirerande att följa. Jag ska själv förmodligen synda en massa närmaste tiden men också letat upp lite Floridianska r f-ställen att besöka. Hoppas att de är rapport-värdiga.

    Trevlig helg på dig!

  7. […] Ilovefruktsallad's Blog Just another WordPress.com weblog Gå till innehåll Hem ← Knaprig granola Vårstädning – rå februari → […]

  8. […] gott ut och innehåller bara sånt jag gillar; banan, kola och grädde. Nu är det ju faktiskt Rå februari, så vad passar bättre än en raw banoffee pie? Några dagars kontemplerande resulterade i den […]

  9. […] lunchställe passar bättre att besöka under Rå februari än Raw Food House på Friisgatan i Malmö? Jag har varit där ett antal gånger nu och den här […]

Kommentera

