Knaprig granola

Den som följer den här bloggen har nog förstått att den inte heter Ilovefruktsallad för intet. De senaste 3,5 åren har jag ätit fruktsallad till frukost ungefär 360 av årets 365 dagar och jag älskar det fortfarande! Den går att variera i all oändlighet och man kan pimpa den med alla möjliga godsaker. Ofta strösslar jag lite nötter, kokosflingor eller raw bovetecrunch på toppen. För tillfället gäller dock granola, en fancy-schmancygare variant av müsli. Skillnaden är att den blandas med någon typ av vätska och sötningsmedel och rostas för att bilda knapriga bitar. Inspirationen till den här granolan kom från min fina julklappsbok ”Food for thought” av skaparna till hälsobutiken Blueberry i Stockholm.

Jag blandade 125 gram havregryn, 75 gram quionapuffar, 30 gram linfrön, 50 gram solrosfrön och 2 tsk malen kardemumma. Därefter rörde jag ner 1 msk agave och 2 msk vatten och blandade runt så det bildades små klumpar. Granolan rostades sedan i 175 grader i 20 minuter och jag rörde om några gånger under tiden. Till slut blandade jag ner torkade päronbitar och russin, stängde av ugnen och lät allt eftertorka i ugnen några timmar. Crunchy!

4 thoughts on “Knaprig granola

  1. Katarina skriver:

    Hemlagad granola är det bästa. Din låter mycket god!

  2. Blueberry var mitt förra jobb så den här granolan har man ju smaskat på! Väldigt god 🙂

Kommentera

