Raw bananpannkaka

Det tog ett år eller så men äääntligen kom jag mig för att prova det här receptet på råa bananpannkakor som tillagas i torkugn.

Mixa 0,5 dl linfrön, 1 dl paranötter och 1 banan med lite vaniljpulver och ca 0,5 dl vatten tills det blir en tjock smet. Bred ut fyra rundlar på teflexpapper (tjockleken ska vara mer som amerikanska pannkakor än vanliga). Ställ in torkugnen på ca 40 grader och torka i 4 timmar, vänd pannkakorna med stekspade och torka i ytterligare någon timme. De ska vara torra på ytan, men fortfarande mjuka inuti. Servera pannkakorna med massor av bär och lite agavesirap. En klick cashewgrädde vore nog inte dumt till!

9 thoughts on “Raw bananpannkaka

  1. Katarina skriver:

    Spännande och annorlunda, roligt!

  2. annika skriver:

    Ser stabila ut..

  3. Malin skriver:

    Men vad gott! Pannkakor gillar man ju🙂 Vart har du köpt din torkugn?

    • ilovefruktsallad skriver:

      Jag beställde min från USA för flera år sedan, men nu för tiden finns den att köpa i flera svenska webbshoppar, ex hos Råvarubutiken
      Glöm inte köpa till Teflexpapper (återanvändbart bakplåtspapper) så du kan torka rinniga saker såsom pannkakor.

  4. Malin skriver:

    Grymt! Jag har en torkugn på jobbet.. Tänkte kånka hem den någon dag och testa lite recept! :))

  5. […] med avocado, chiapudding, frukt- och nötbars och det kanske lyxigaste alternativet – bananpannkakor. Under vinterhalvåret behöver jag ibland en lite tyngre frukost än fruktsallad, och då passar […]

Kommentera

