Spännande kryddor från KPH

När jag var i Köpenhamn för ett tag sen, passade jag på att besöka de fina Torvehallerne som ligger alldeles intill Nørreport Metrostation. Det är två snygga glasbyggnader som fungerar som saluhallar och utanför säljs frukt och grönt i traditionella torgstånd. Utbudet av delikatesser är överväldigande; choklad, bröd, kakor, handgjord lakrits, kaffe, te, franska bakverk, oliver… Jag fastnade för en kryddbutik med fantastiskt vackra burkar och handlade på mig lite saker som jag inte fått tag i hemma. Just nu har jag en rökt period (!) och har snöat in på allt rökigt (utom cigg då…). Har letat efter rökt paprikapulver en tid och här fann jag vad jag letade efter, tre olika sorter i ljuvliga plåtburkar. Jag valde den milda, söta varianten och den visade sig vara riktigt god och användbar till det mesta. Vill man ha lite hetta är det bara att komplettera med chili.

Jag hittade också en rökt (nähä?) chilipeppar, Chipotle, som ska vara fin att hacka ner i grytor eller blanda med majo till Chipotlemajonnäs. Kan tänka mig att det skulle vara grymt gott till vegoburgare, ska bli spännande att prova!

12 thoughts on “Spännande kryddor från KPH

  1. Hanna skriver:

    Vill bara varna för att innehållet i den lilla röda burken är vansinnigt starkt. Jag brukar använda en halv av chilifrukterna i en enorm sats med chili sin carne, och det blir starkt så det räcker och blir över. Som tur är kan man lägga resten i en burk i frysen och använda nästa gång.

  2. Ann-Louise skriver:

    Chipotle peppers in adobo sauce är så vansinnigt gott! Och starkt!

    Här kommer tips på två recept:
    Sötpotatisenchiladas med chipotle
    http://lillamatderiven.blogspot.com/2011/04/sotpotatis-enchiladas-med-chipotle-och.html

    Mexican mango madness
    http://lillamatderiven.blogspot.com/2011/10/mexican-madness-med-my-new-roots.html

    Mucho gusto!

  3. Cissi skriver:

    Rökt paprikapulver är så fantastiskt gott, jag har aldrig förstått vad man ska ha paprikapulver till förrän jag hittade det. Vi har ju ett utmärkt kryddställe här nästgårds som har allt och lite till, men då får man inte så snygga burkar (avis!)

  4. Nina skriver:

    Jag är förvånad att kommentaren inte kommit från en viss make än… ”Hur starkt kan det va??”

  5. Björn Gadd skriver:

    Hallå! Åh, den där chipotleburken brukade jag köpa på özen allfrukt förr om åren. Den är vansinnigt stark så även om jag använde mycket chipotle så slutade det med att de sista chipotlisarna möglade. Brukade ha 1/2 frukt till en hel gryta om jag inte minns fel – starkt!

    • ilovefruktsallad skriver:

      Hos Özen alltså? Ha ha, kan tänka mig att den är lite billigare där än i snofsiga Torvehallarna. Bra att veta, om jag nu skulle gilla den. Men nu har jag fått så många kommentarer på denna lilla chili att jag nästan spricker av nyfikenhet! =)

  6. DALAPLAN skriver:

    ÄSCH….HUR STARKT KAN DET VA…:)/Niklas

Kommentera

