Raw kålchips med tre smaker

Fortfarande står några ståtliga röda grönkålsplantor kvar i kökslandet, men de lär gå åt de närmsta veckorna genom omvandling till frasiga kålchips! Jag brukar göra mina chips med bara olja, citron och lite salt, men experimenterade fram några nya smaker den här gången; dill-, grill- och wasabichips. Det blev tredelad förstaplats för de var ruskigt goda allihop.

Jag började med att mixa någon näve cashewnötter till smulor, delade upp i tre skålar och hällde på lite olivolja i var och en. I dillchipsskålen blandade jag ner torkad dill, salt och lite äppelcidervinäger. Till grillchipsen tillsatte jag någon droppe rökarom, paprikapulver, salt, agave och äppelcidervinäger. Wasabichipsen fick nöja sig med wasabipasta och salt som smaksättning. Kålen revs i lagom chipsbitar (ta bort den hårda mittbiten) och ”masserades” med kryddblandningarna. Sedan spred jag ut kålbitarna på nät och torkade i torkugnen på 40 grader i 5 timmar. Chipsen kan naturligtvis även torkas i vanlig ugn på lägsta temperatur.

Har du inte provat kålchips än så gör det, de är vansinnigt goda och galet nyttiga!

6 thoughts on “Raw kålchips med tre smaker

  1. Cissi skriver:

    Som svårt nedsjunken i chipsträsket så kräver jag att få bli smakpanel!

  2. Malin skriver:

    ÄLSKAR GRÖNKÅLSCHIPS! Gillar dina nya variationer på dom! Ska testa!

  3. cecilia skriver:

    SÅ gott. Genialiska smaker och wasabi ett testmåste för oss som blivit junkies..

Kommentera

