Granola bars – det perfekta mellanmålet

Jag är en extremt regelbunden ätare, går jag mer än 3 timmar utan att äta något tror jag att jag ska dö. Därför har jag skrivbordslådan på jobbet full av frukt, nötter, torkad frukt, misosoppa och mörk choklad som det smaskas på under arbetsdagen. Ett lite mindre utbud av samma saker ligger i min väska, för man vill ju inte riskera att trilla död ner på vägen hem från jobb…

Hur som helst så är det alltid trevligt med nyheter i mellanmålsutbudet, och därför gav jag mig på att baka granola bars. Den som har smakat en flap jack vet ungefär vad det är vi pratar om, men de här barsen är betydligt nyttigare och innehåller varken socker eller tillsatt fett. Därför blir de ett perfekt mellanmål innan träningen eller kanske som på-språng-frukost tillsammans med en grön smoothie. Jag inspirerades av ett recept hos Lilla Matderivén.

Granola bars, ca 15 bitar

3 ekologiska bananer

1,25 dl jordnötssmör

1,25 dl grovt hackade mandlar

0,75 dl blandade solros-, sesam- och chiafrön

1,5 dl ekologiska havregryn

1 dl blandade quinoa- och hirspuffar

½ dl fikon, klippta i småbitar

½ dl russin

3/4 dl kokosflingor

½ tsk vaniljpulver

Mosa bananerna med en gaffel, blanda i nötsmöret och rör tills det blir slätt. Häll i övriga ingredienser och rör ihop till en jämn smet. Klä en 20 x 30 cm stor ugnsform med bakplåtspapper och bred ut smeten jämnt med en slickepott. Grädda kakan i 175 grader i 20-25 minuter. Låt svalna och skär sedan i lagom bitar. Förvara i försluten burk i kyl eller frys.

9 thoughts on “Granola bars – det perfekta mellanmålet

  1. Cissi skriver:

    Uhmjumjumjumh! Snålvattnet rann till, låter smaskigt! Har snaskat i mig en av fudgebitarna, grymt god! Planerar att njuta av en i kväll också.

  2. Vilda skriver:

    Gud vad snygg bloggen blev med det där onswipe (men lyckades inte kommentera då)
    Kram från oss

  3. Åh vilken bra idé med banan i granolabar! Tack för din fina kommentar på http://www.Earthsprout.org<3 Kärlek!

  4. Sofie skriver:

    Det ser fint ut och låter riktigt gott! Jag är ju gärna provsmakare för matexperiment😉

  5. Tess skriver:

    åh vad smaskigt & fräscht!🙂 Gillar din blogg megamycket!

Kommentera

