Kinesiska smaker

I förra veckan bjöd bror och svägerska hem oss på en smärre buffé av smarrig kinamat. Med hem fick jag en påse kinesisk kryddblandning att smaksätta en tofurätt med; Ma Po To Fu (så sjukt starkt att man hyperventilerar och så jäkla gott!) Påsen blev inte liggande länge. Jag utökade ingredienserna lite med kål och purjo och fick dessutom användning för överbliven brysselkål från i julas. Till den enormt goda och kryddstarka tofurätten åt vi jasminris och Mornötssallad. Salladen består av grovrivna morötter, lite äppelcidervinäger och mortlade jordnötter och det blir en sjukt god sallad av det! Sötman i morötterna, syran i vinägern och sältan i nötterna är en match made in heaven. Nötterna ska helst mortlas för hackade dito ger inte alls samma goda smak och smörcrunchiga konsistens.

Ledsen för den fula bilden, men hur tar man snygga bilder på kvällstid mitt i vintern?

3 thoughts on “Kinesiska smaker

  1. Linda skriver:

    Åh, så mycket smarrigt det finns här på sidan! Ska göra en djupdykning när jag kommer hem från jobbet.

    Du undrade vilken utrustning jag använder för att odla inomhus, här kommer en länk som visar ”odlingsmackpären”: http://www.willabgarden.se/fullpost.asp?AvdID=185&ArtID=42457&page=1

    Solsken
    //Linda

    • ilovefruktsallad skriver:

      Åh, den har jag tittat på. Hur tycker du den funkar? Går det verkligen att odla sallad i den på vintern? Hur är den till fröuppdragning?
      Välkommen tillbaka och kika runt!🙂

  2. Linda skriver:

    Ja, den fungerar bra att odla i på vintern. Är mycket nöjd med min. Sedan är den ju inte så stor, så några mängder blir det inte. Jag gör det mest för mysets skull – och så tycker jag att det är trevligt att kunna erbjuda vår fågel obesprutad sallat även så här års🙂 Jag har inte dragit upp frön i den, men jag skulle gissa att det går utmärkt. Brukar använda odlingstunnlarna från Willab till det – de där som ser ut som kuvöser och har undervärme och lysrör. De är jättebra eftersom jag kan ställa ut dem i växthuset när det fortfarande är rätt svalt ute.

    Tack! Jag lär återkomma🙂

    Solsken
    //Linda

Kommentera

