Butternutsoppa med topping

Finns det ett svenskt namn på butternut squash? Butternutpumpa har jag sett på två restaurangmenyer, men det låter ju helt absurt. Svenskt namn eller ej, häromdagen gjorde jag soppa på denna fina päronformade pumpa. Eftersom soppan är slät är det gott med lite olika sorters topping som ger tuggmotstånd. Jag stekte tofutärningar tillsammans med lite trattkantareller och rostade pumpafrön med tamari.

Butternutsoppa

0.9 kg butternut squash

1 gul lök

4 cm färsk ingefära

0,75 l vatten

2-3 buljongtärningar

3 dl kokosmjölk

citronsaft

Finhacka lök och ingefära och stek mjukt i lite olja. Skala, kärna ur (spara kärnorna) och skär pumpan i bitar, ca 2×2 cm. Lägg i kastrullen och häll på vatten och buljongtärningar. Koka i ca 10 min tills pumpan är mjuk. Mixa soppan med mixerstav och häll sedan på kokosmjölken. Värm och smaka av med S & P och lite citron.

Om du sparar kärnorna kan du skölja dem i en sil och rosta dem i en torr stekpanna. När de börjar knäppa, häll på lite tamari och låt det koka in några sekunder. Ät som snacks eller som topping på soppan.

One thought on “Butternutsoppa med topping

  1. Sofie skriver:

    Gottis!
    Jag gjorde inte soppan till brorsan denna gången, men väl ugnsrostad BNS, tzatziki på grön squash och biffar.
    Din soppa kommer jag garanterat göra, BNS var riktigt gött!

Kommentera

