Indiska vadas

Satt och bläddrade i min receptpärm och blev sugen på indiska vadas – en sorts linsbollar, som jag inte lagat på länge. Till bollarna gjorde jag enkla chapatis på råg-, bovete- och vetemjöl och serverade med en sås på havregrädde och mango chutney. Efter helgens rödbetsskörd i trädgården hade vi massor av blast över, som jag stekte med vitlök och sesamfrön och serverade till.

Indiska vadas (3-4 pers)

2,5 dl röda linser

0,5 gul lök

1 liten chili

0,5 tsk vardera av mald spiskummin och koriander

salt efter smak

0,5-1 dl vatten

1 msk sojamjöl eller vetemjöl

Skölj linserna tills sköljvattnet är klart och koka dem i ca 10 min, de får inte bli mosiga. Hacka lök och chili fint. Häll av linserna i en sil, skölj med kallt vatten, låt rinna av, häll över i en skål och blanda med kryddorna. Mixa till en smulig smet (mixerstav fungerar bra) och blanda ner lök- och chilihack, mjöl och lite vatten i taget. Smeten ska vara ganska fast men inte smula sig och man klämmer ihop den i handen. Forma bollar, biffar eller annan form (jag brukar göra ”ägg” med hjälp av två skedar) och stek i ganska mycket olja på medelvärme tills ytan blir frasig.

 

11 thoughts on “Indiska vadas

  1. Helena Ljunggren skriver:

    Detta lät sannerligen spännande och gott!

  2. Sofie skriver:

    Gotte! Hur gör man chapatis då?

    • ilovefruktsallad skriver:

      Busenkelt, jag gör så här. Blanda valfria mjölsorter och en nypa salt i en skål (ca 0,75 dl mjöl blir en chapati), häll på lite kallt vatten i taget och rör med en sked. När degen börjar bli fast kan man knåda med händerna istället. Degen ska vara ganska fast och hård, inte kletig alls. Dela degen i pingisbollsstora bitar och kavla ut tunt, 2-3 mm. Hetta upp en stekpanna (inget fett i) och lägg i chapatin. När ytan börjar se torr ut och undersidan har börjat få färg och prickar (tar 2-3 min) vänder man chapatin och steker vidare 1-2 min. Lägg sedan på tallrik med en fuktad handduk över medan du steker klart resten. På så vis förblir de mjuka tills man ska äta. Lycka till!

  3. Åh, MUMS, det här har jag inte provat! Visst har jag gjort linsbiffar, men aldrig vadas – måste, måste prova ❤

  4. Nicole skriver:

    Hej!

    Jag heter Nicole och ska göra en kombinerad kok- och träningsbok! Jag håller på att leta upp lite hälsosammare recept och fastnade för ditt recept på ”råa chocolate chip cookies” och tänkte bara fråga dig om det är okej att jag använder mig av det? Jag kan självklart nämna ditt namn i själva boken om du skulle vilja det!

    Maila mig gärna på adressen jag angav här nedan så snart som möjligt 🙂

    Kram Nicole

  5. Breathless skriver:

    Åh, det här låter spännande. Jag älskar Mango chutney.

  6. Vanja skriver:

    Du är ju en matgud, Jenny! Till och med jag som inte tycker att det är speciellt roligt att laga mat blir sugen på att ställa mig vid spisen.

    Kram

Kommentera

