Hemgjord päronmust

För ett bra tag sedan läste jag om det här receptet på hemgjord äppelmust. Verkade otroligt enkelt att göra, ungefär samma arbetsinsats som flädersaft, och vilket fantastiskt sätt att ta tillvara ett överflöd av hemodlad frukt!

Som sydvästskåning åker jag ganska regelbundet tvärs över länet bort till Österlen och brukar då inhandla ett rejält lager äppelmust från olika tillverkare. Någon gång har jag även köpt päronmust och det var det som fick mig att fundera över om det skulle gå att göra egen päronmust på samma recept? Päron har jag ju i mängder! Jag provade.

5 liter päron
6 liter vatten
1 msk vinsyra
1 tsk natriumbensoat
1 dl socker/liter must.

Dela päronen i 5-6 bitar (med skal och kärnhus) och lägg dem i en stor
kastrull eller skål med övriga ingredienser utom sockret.
Låt det stå i 5 dygn och rör om ett par gånger om dagen. Sila
bort päronen i en finmaskig sil. Om du vill ha en klar must kan du även sila genom en tunn silduk (jag brydde mig inte om det, jag gillar när den är lite tjock).  Tillsätt 1 dl socker/liter avrunnen must och rör om till det löst sig. Häll upp på väl rengjorda flaskor och förvara mörkt och svalt.
 
Jag provade även att göra en variant som sötades med honung istället för socker, ca 1,5 msk per liter must. Det blev jättegott!

4 thoughts on “Hemgjord päronmust

  1. annika skriver:

    Vill du byta socker mot en flaska??

  2. Det där verkar inte tokigt! Synd bara att det inte finns ett päronträd så långt ögat kan nå här uppe i norr..

Kommentera

