Kolakakor

Den som följer den här bloggen känner till min faiblesse för småkakor. Dessa kolakakor bakades dock inte till mig själv, utan främst till min käre make som bad så snällt =)

Kolakakor

100 g margarin eller smör

1 dl socker

1 msk vaniljsocker

1 msk ljus sirap

2,5 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

Rör rumsvarmt fett och socker poröst. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smörblandningen tillsammans med övriga ingredienser. Arbeta snabbt ihop till en deg. Dela degen i tre delar och rulla ut till fingertjocka längder. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och platta ut rullarna lite med handen. Grädda i 175 grader, mitt i ugnen, i 10-12 minuter. Skär längderna i sneda bitar medan de är varma. Låt svalna på galler.

Blir mumsigt knapriga med härlig vanilj-kolasmak!

6 thoughts on “Kolakakor

  1. annika skriver:

    Inga alger eller bladgrönsaker?

  2. DALAPLAN skriver:

    de där känns vagt bekanta..

  3. Åh, kolakakor är den bästa av småkakor tror jag, till och med snäppet bättre än brysselkex 😉 De ser underbara ut!

Kommentera

