Grön tomatmarmelad

Hösten är definitivt här och sommarens tomatplantor har fått sluta sina dagar i komposten. Men först plockade jag ner alla tomater, både mogna och omogna. De mogna äts förstås som de är men de gröna gjorde jag marmelad på. Hade hört att det är det bästa man kan göra med dem och det var det! Riktigt god smak med spännande smakbrytning från tomaterna.

Grön tomatmarmelad med vanilj och citron

500 g omogna, gröna tomater

0,5 dl vatten

1-1,5 citron

250 g syltsocker

0,5 vaniljstång

Skölj tomaterna och finhacka eller mixa dem. Pressa citronen. Lägg tomaterna i en gryta tillsammans med vattnet, citronen (börja med saft från 1 citron och smaka av om mer syra behövs) och vaniljstången (delad på längden och fröna urskrapade). Koka i ca 20-30 min tills alla bitar är mjuka. Häll i sockret och låt koka ca 5 minuter. Låt svalna i några minuter och häll upp på rena, varma burkar. Förslut och förvara svalt.

5 thoughts on “Grön tomatmarmelad

  1. Johan Lundgren skriver:

    Hej Fru Tomatmarmelad! Jag vill ha en rostad macka med din mammelaau.
    Ps. Slängde upp en länk till dig på bloggen min.

    Ha det fint!

  2. […] året gjorde jag grön tomatmarmelad på de tomater som inte hunnit mogna under sommaren. Den blev fantastisk! I år har vi så många […]

  3. Den här har jag kokat idag. Blev jättegod!

Kommentera

