Konsumtionsskammen

Jag handlar verkligen inte mycket prylar. Försöker hålla nere klädkontot och köper mest second hand. Lånar gärna böcker av vänner, på bibblan eller köper på Myrorna. Ärver gärna saker av folk som tröttnat, istället för att köpa nytt själv. Men jag har en last.

Växter. Blotta åsynen av en plantskola får mitt hjärta att slå volter. 

Efter att min favoritplantskola blivit uppköpt av ondskan (läs: Plantagen) sökte jag mig idag till ett nytt ställe. Och gick fullständigt agurk där inne! Jag kom dit för att köpa ett äppelträd och åkte därifrån med 35 plantor. Kvittot var 70 cm långt.

 Men det var ju rea…och de hade ju så bra sortiment…och jag hade ju ändå tänkt göra om ena rabatten i trädgården…och jag är ju ledig resten av veckan så jag hinner plantera…och det är iallafall inte meningslösa prylar… Försvarstalet till mitt eget samvete satte igång när växtshoppingkicken ebbade ut och övergick i shoppingbaksmälla.

Är det alltid fel att shoppa? Eller finns det konsumtion som är bättre än annan?

 

3 thoughts on “Konsumtionsskammen

  1. annika skriver:

    Koppla av..

  2. Magnus skriver:

    Plantagen – jag kallar det blomsterhelvetet. Finns ett i Barkarby som jag är beredd att göra rätt mycket för att undvika! Apropå agurk på plantskolan: Ulrika köpte en gång ett konkurslager med perenner. Så mycket som gick in i Saaben. Vi höll på till elva på kvällarna och planterade i en hel vecka! Men vi njuter av dem nu, det blev himla fint när de växt till sig!

    • ilovefruktsallad skriver:

      Så det är inte bara jag som hatar P. – härligt, då kanske vi kan hoppas att det sprider sig och att de kånkar om några år 😉
      Köpa konkursbo av perenner, aaaaah vilken dröm!

Kommentera

