Mina godaste brownies

Idag fick mina kära (snart f d) kollegor hembakta brownies till eftermiddagsfikat. Busenkla att baka, snuskigt goda och passar både veganer, äggallergiker och mjölkintoleranta. Skippar man nötterna funkar de även för nötallergiker. Gillar man saftiga brownies med krallig chokladsmak kan jag rekommendera ett provbak!

Brownies

200 g smör eller mjölkfritt margarin

3 dl socker

1,5 dl kakao

1 msk vaniljsocker

2 dl vetemjöl

2 dl sojamjölk

1,5 dl hasselnötter eller vita chocolate chips

Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret och låt svalna. Blanda alla torra ingredienser i en bunke och häll i mjölken och det avsvalnade smöret, rör slätt. Smörj en rektangulär form, ca 20×30 cm, och pudra den med kakao. Häll smeten i formen och grädda i ca 15-20 min. Låt kakan svalna och skär i bitar. När kakan har svalnat kan man ringla lite smält mörk choklad över.

20 thoughts on “Mina godaste brownies

  1. Kajsa Nilsson skriver:

    alltså jag dör cravingdöden just nu. ser helt sjuuuuukt fantastisk ut!

  2. Sofie skriver:

    Om nom nom! De där brownisarna är ju mitt första minne av dig (typ), det får du gärna återuppliva 🙂

  3. Cecilia skriver:

    Du de här ska bakas! Fick twittertips om dessa igårkväll (av damen överst här, tror jag visst) och jag tror t o m att jag drömde om brownies.

    Hur är det annars?! Jag bara pluggar och pluggar och släpar efter i mitt bloggläsande (och -skrivande). Inga minnen alls av att det var så jobbigt att va student..

    • ilovefruktsallad skriver:

      Ja, baka och säg vad du tycker! Och du kan säkert göra något extra spännande med dem, topping och så där =)
      Annars håller jag på att avsluta mitt jobb och börjar på nytt på måndag -spännande!
      Vad är det du pluggar nu? Kan vi inte ses snart och catch up?

      • Cecilia skriver:

        Ska du börja nytt jobb!? Spännande! Jo, vi får allt ta en catch up snart! Jag gör halvomvändning och pluggar till bibliotekarie 🙂

        Du, vad är det för enhet på mjölken? Tänkte höfta med hade tydligen ändå slut på mjöl så kan inte göra dem idag ändå.

      • ilovefruktsallad skriver:

        Åh, vad kul att du pluggar till bibliotekarie!
        Det är deciliter, tack för att du uppmärksammade missen.

  4. Cissi skriver:

    Ah va f… det är kriminellt att lägga ut såna recept. Jag sitter här med morgonkopper och nöjer mig normalt sett med en slät kopp på förmiddagen. Men herrejösses vad jag blev sugen nu!

  5. […] veckan utbröt värsta browniefrenesin här hemma. Fru Fruktsallad hade just postat ett veganskt brownierecept som lät så snuskigt gott att det måste göras på studs. Och medan jag senare stod och […]

  6. Annica skriver:

    Bästaste browniesarna jag smakat! Maken blev också sjukt nöjd över dessa. Kommer bakas fler gånger 😀

  7. Ruffa skriver:

    Måste säga att det var ett toppen recept. Jag hart testat säkert fem eller sex recept innan och alla har blivit misslyckade. Men detta super bra! Tack!

    • ilovefruktsallad skriver:

      Vad kul att de gick hem! Jag har tyvärr haft samma erfarenheter av brownies, ofta har de blivit torra och trista. Men det kan ju inte bli fel när det är så mycket smör i ett recept eller hur? 😉

  8. fredrikw skriver:

    Vill man ha ännu kralligare chokladsmak kan man byta ut sockret mot mörkt muscovadosocker, är man riktigt våghalsig ökar man dessutom mängden till ett helt paket (500g). Då blir det en helt ny sorts chokladbrownie som inte liknar någonting annat 🙂

Kommentera

