Grön onsdag

Pratade om gröna smoothies på lunchen idag så det fick bli en när jag kom hem från jobbet. En grön smoothie är helt enkelt en smoothie som man tillsätter bladgrönsaker i. Ett bra sätt att få i sig dagens gröna blad om man inte orkar tugga. Kanske kan man även lura småbarn att äta bladgrönt eftersom det gröna inte smakar så mycket. Färgen kan maskeras med blåbär eller kakao. För att kvala in som en ”riktig” gröning bör smoothien dessutom vara en vegetabilisk variant, dvs ingen yoghurt, mjölk och andra grejer, utan bara frukt/bär, vatten och bladgrönt. Godast så!

Grön onsdagssmoothie

2 bananer
2 kiwi
1/2 pressad citron
1/2 ask solrosgroddar

några dl vatten, efter konsistenspreferens

Mixa. Drick. En riktigt smarrig näringsbomb!

11 thoughts on “Grön onsdag

  1. DALAPLAN skriver:

    å lite glass…

  2. pepe skriver:

    Iiiiooouuuuu, det ser ut som nåt man kan hitta i Lommabukten…

  3. annika skriver:

    Vet ikatten om det är lättare att få i barnen flytande gröna blad.

  4. Breathless skriver:

    Min systerdotter är två och ett halvt och hon älskar mina smoothies, men bara om jag har vetegräs i (det blir samma gröna färg)!

  5. amelie skriver:

    jag brukar göra grön smoothie med selleri + äpple (förslagsvis granny smith) + spenat + citronjuice. Jättegott och nyttigt!
    Jag gillar riktigt kalla smoothies så man kan med fördel mixa ner ett par isbitar, alternativt köpa frusen spenat (finns i små ”bollar” – tror det är Icas) som blir perfekta att mixa ca 2 st i smoothien. Är ju också billigare än att köpa färsk bladspenat!
    Det passar också bra att ha kiwi i gröna smoothies tycker jag.

Kommentera

