Försenad rabarbermarmelad

Min rabarberplanta planterades förra hösten och jag har hört att man ska vara snäll mot plantan den första sommaren och inte plocka så mycket utan låta den fokusera på att etablera sig. Därför har det inte blivit några svulstiga rabarberpajer utan bara någon enstaka liten kompott. Men i helgen kunde jag inte hålla tassarna borta längre, jag var bara tvungen att spara lite sommarsmak på burk! Drog försiktigt upp några stjälkar, skivade och kokte en blygsam burk marmelad med vaniljsmak. Doftade himmelskt, och smakade likadant. Nu åker burken ner i källaren och får inte öppnas förrän vintern är här och jag behöver en påminnelse om sommar. Hoppas rabarberplantan tar sig till nästa sommar så jag äntligen kan göra paj!

5 thoughts on “Försenad rabarbermarmelad

  1. Åh, rabarber är ju SÅ gott, och jag är säker på att din marmelad verkligen ÄR sommar på burk =) Vilken söt blogg du har!

  2. pepe skriver:

    Du kan få mer av oss om du vill.
    Rabarbern växer som ogräs och vi har redan frysen full…

Kommentera

