Polkabetor

I år odlar vi både vanliga rödbetor och polkavarianten. Båda har fin smak men är man ute efter något annorlunda är den senare att rekommendera. Färgen varierar från kraftigt rödrandiga till vita varianter, men ränder har de alla. En fördel är också att polkabetan inte färgar allt som kommer i dess väg. Undrar dock om den vanliga röda rödbetan är bättre ur näringssynpunkt? Man brukar ju säga att ju starkare färg en grönsak har, desto mer nyttigheter innehåller den. Vilken tur att vi har båda då, så finns där något för både kropp och öga. =)

4 thoughts on “Polkabetor

  1. Sofie skriver:

    Riktigt tjusiga bedor!

    Idag gjorde jag kompott (typ) på era päron, smaksatte med ingefära, vaniljstång och lite chili, åt med en klick yoghurt och valnötter. Mums!

    • ilovefruktsallad skriver:

      Åh, sounds yummy! Ska snart ta mig i kragen och koka päronmarmelad och torka päron till snacks. Säg till om du vill ha fler päron, det dråsar ner massor från trädet varje dag.

  2. s skriver:

    Ah, polkabetor är så himla fina.. enda trista är att de, åtminstone de gånger jag tillagat dem, förlorar ränderna då de kokas och istället blir lätt rosa rakt igenom.. eller har du något knep där? antar att man skulle kunna ha kortare koktid, fast det är ju schysst att kunna tugga maten..

    • ilovefruktsallad skriver:

      Hej!
      Jag tycker nog de håller färgen ganska hyfsat både när man ugnsbakar och kokar dem. Lite diffusare blir kanske linjerna, men inte helt rosa. Så tyvärr, jag önskar jag kunde dela med mig av något knep…

Kommentera

