Mjölksyrade grönsaker

Nu växer det så det knakar i köksträdgården och det är svårt att hinna med att äta alla godsaker. Ett sätt att inte bara bevara, utan även förbättra näringsinnehållet i grönsaker är att mjölksyra dem. Jag brukar göra surkål och ibland västeråsgurkor (blir som ättiksgurka fast godare) men i år har jag mycket squash att ta hand om och försöker mig därför på att syra dem. Igår satte jag en omgång squash/morot/vaxbönor som smaksattes med pepparrot, vitlök , svartvinbärsblad och dillkronor, vilket jag hoppas ska bli gott. Eftersom jag även har gott om en gröda som jag inte odlar(!), kirskål, provade jag att sätta en omgång sådan också. Smaksättningen begränsades till gul lök. Har ingen aning om det kommer att funka, men jag har läst någonstans att man kan syra maskrosblad så varför inte andra gröna blad? Spännande att se vad som händer!

One thought on “Mjölksyrade grönsaker

  1. […] nytta av de goda bakterierna och stärka kroppen i förkylningstider. Mer om mjölksyrning finns här. Share this:E-postFacebookLike this:GillaBli först att gilla denna post. Det här inlägget […]

Kommentera

