Bortglömda kokboksskatter?

I vår sommarstuga finns en gammal Bonniers kokbok från 1972 som sällan används. I helgen tog jag mig tid att bläddra i den och skrattade åt tidstypiska recept och bilder. Måste bara dela med mig!

Vad sägs om en härlig korvsallad? Eller kanske en mustig….köttsallad?

Man kan också göra underverk med burkskinka tydligen.

Eller anrätta ett bjudfat med konserverad tunga. ”Ta tungan ur burken…”

Till dessert kan man pynta ett glassblock. 70-talets cupcake?

Kokböcker är verkligen ett tidsdokument. Sånt vi skakar på huvudet åt idag var norm då. I dagens ”dissa-halvfabrikat-klimat” är det intressant att se hur man helt skamlöst gör reklam för konservburkar, frysförpackningar och pulver. Allt för den nya moderna familjen.

8 thoughts on “Bortglömda kokboksskatter?

  1. Niklas skriver:

    Det är burkkorvens förtjänst att du har högre lön än jag idag…

  2. Sofie skriver:

    Haha! Helt fantastiskt!
    Det är burkkorvens förtjänst att Jenny har lön överhuvudtaget😉

  3. Ulrik skriver:

    För en som inte ätit på 2 månader tycks tom burkkorv aningens lockande…

  4. Cissi skriver:

    J! Äntligen har du hittat en sallad som din bror kommer att joddla åt!!!

  5. Björn Gadd skriver:

    ”Härlig bekvämvara” VID MIN GUD!!!

  6. […] där och strösslade sojaköttbitar över anrättningen gick associationerna till recepten i en gammal kokbok som jag hittade i sommarstugan för något år sedan. Måste dock säga att min version både ser […]

Kommentera

