Korenska matäventyr

Lördagskvällen ägnades åt koreansk matlagning med vännerna J och S.

Fina råvaror som delvis inhandlats med telefoncoachning av koreanska matexperten M. Längst till höger skymtar min andra omgång kimchi, lika fin som sin föregångare trots att den bara fick puttra i 7 dagar. I den gröna burken finns en het sojabönspasta som användes som dippsås och i den sardinliknande asken finns chilimarinerade sesamblad – ursmarriga!

Alla rätter samlade på bordet. Chilimarinerad gurka, sesammarinerade böngroddar, sojamarinerad spenat, tofufyllda mandu (dumplings), zucchinipannkaka med dippsås, sesamblad, ris, kimchi, sojabönspasta och bulgogi (marinerat stekt sojakött). Salladsblad och sesamrostade noriblad att rulla in hela härligheten i. I glasen fanns olika sorters ale och en fin riesling. Åååååh vad det är gott med koreansk mat!!! Blir alldeles lycklig av det salta, syrliga, söta, sesamiga, krispiga och fräscha.

5 thoughts on “Korenska matäventyr

  1. Cecilia skriver:

    Guu så smarrigt. Måste lära mig vietnamesisk matlagning uppenbarligen!

    Du, har för mig att du rest till Berlin både med flyg och tåg (?). Finns enkelt och överskådligt sätt att boka tåg online? Det jag sett hittills har varit aningen förvirrande, så tänkte om du hade koll sedan innan (rotar vidare under tiden).

    • ilovefruktsallad skriver:

      Ja, eller koreansk..😉
      Jag har faktiskt inte åkt tåg, bara flyg och buss. Buss tog 7 timmar har jag för mig och var väldigt smidigt, men jag minns inte vad bolaget hette tyvärr. Säg till om du vill ha tips på boende eller saker att göra och se!

  2. Cecilia skriver:

    OCH Koreansk =)
    OK, ja buss kanske är en annan idé att kolla upp. Gärna tips på boende osv. Ett tag till det är dags, så återkommer!

  3. M skriver:

    Yey! Fantastiskt fint Jenny! Gud, vad duktig och proffsig du är! Jag blir minst lika lycklig över att du för det första gillar koreansk mat och för det andra (och framförallt) ger dig på att laga en hel koreansk buffe! Det är där det brukar brista liksom. Coachen är stolt!

    Kram från M.

Kommentera

