Karamelliserade nötter med julsmak

Valnötter, paranötter, mandel, cashew och pumpafrön. Rostades gyllene i lite rapsolja, blandades med smält honung (flytande går förstås också bra), salt, kanel, chiliflagor, garam masala, spiskummin och stjärnanis. Vansinnigt gott! Min favorit var pumpafröna som ”klustrade” ihop sig med hjälp av honungen och blev till små krispiga, smakexplosioner på tungan.

Gott salt, kryddigt tillbehör till glöggfesten eller julgottebordet kanske?

Salta godsaker som passar perfekt som tilltugg när man tröttnat på julens sötsaker.

6 thoughts on “Karamelliserade nötter med julsmak

  1. Helena Ljunggren skriver:

    Sånt där har jag lite planer på att göra, det ser vansinnigt gott ut!

    Hos mig, http://www.helenaljunggren.com/sophie-dahls-voluptuous-delights-utlottning/, har man möjlighet att vara med i utlottning om Sophie Dahl’s nya kokbok Voluptuous Delights

  2. eanie skriver:

    Mmmmmm🙂

    Ska ni på KLRs julbord den 12e? Jag har snackat med syrran om det, men det är ju en bit att ta sig i ev snökaos så vi har avvaktat. Det lät på utskick via FB idag som att platser finns kvar och då blev jag sugen igen (fast jag egentligen inte har tid), men det är det här med snön alltså. Man vill ju varken köra eller ta tåg egentligen. Får kolla väderleksrapporten, helt enkelt.

  3. eanie skriver:

    Det verkar inte bli bättre till helgen heller, efter vad jag hört. Min syster har dessutom blivit sjuk fick jag reda på igår, så jag ska nog kasta in handduken på det här projektet🙂 Blir sjuksängsbesök istället.

    Trevlig helg! Rosenbadslunchen såg sjukt god ut, förresten.

  4. […] in och värmde oss. Till glöggen serverades pepparkakor, saffransbiscotti, grönmögelostbollar, karamelliserade nötter och saffransmuffins med vit […]

Kommentera

