Godaste nötmjölken

Har testat flera olika sorters nöt- och frömjölk, men har ännu inte haft tillräckligt med paranötter hemma för att testa den varianten. Häromdagen inhandlades 750 gram ekologiska paranötter och nu vet jag. Paranötmjölk är tametusan den godaste nötmjölk jag någonsin smakat!  Prova själv: mixa 1 dl paranötter med 3-4 dl vatten, en knivsudd vaniljpulver och en tsk honung. Sila, kyl och drick!

Har du oturen att vara överkänslig mot just paranötter? Det var jag under en period. När jag var liten slevade jag in paranötter som en galning på jularna (nåja, det tog ju sin lilla tid för skalet är toksvårt att få av) utan problem, men för några år sen fick jag plötsligt symptom på överkänslighet när jag åt nötterna. Kli runt munnen och en varm känsla i hela ansiktet gjorde att jag inte vågade äta paranötter på flera år. Men jag fick tipset att prova med ekologiska nötter och tack och lov gick det hur bra som helst, inget kli och ingen värme! Så om du inte är dödligt överkänslig mot nötter i allmänhet kan det vara ett tips.🙂

3 thoughts on “Godaste nötmjölken

  1. niklas skriver:

    Fan. Jag e allergisk mot jordnötter men testade göra mjölk på det. Både tunga och svalg svullnade upp och nu sitter jag här och kollar ”Frasier” med svullet huvud…

  2. Molly skriver:

    vad gott med paranötter. smakade mjölken lite som kokosmjölk?
    vilken härlig blogg du har, den ska jag lägga på minnet🙂

    du får ha en fortsatt bra vecka🙂

    • ilovefruktsallad skriver:

      Hej Molly!
      Vad kul att du tittar förbi, jag gillar din blogg också!🙂 Mjölken kan väl inte precis liknas vid kokosmjölk, men den var otroligt god! Lite ”värmande” känsla när man drack den. Testa!

Kommentera

