Korean BBQ

Gårdagskvällen spenderades hemma hos M. med trevliga människor och ljuvliga smakupplevelser. Den som varit med ett tag vet att jag var fullständigt lyrisk efter förra middagen hemma hos M. Den här gången bjöds vi på Korean BBQ – vansinnigt gott och samma typ av ”plockande” som jag gillar så mycket. Före grillandet satte igång rekommenderades vi att ta på oss ett förkläde och jag valde denna tjusiga sak. Tydligen har alla koreanska tanter som jobbar i snabbmatskök såna här!

På bordet stod bland annat det här.

Nej, jag har inte börjat äta kött! Eftersom Korean BBQ tydligen bygger ganska mycket på kött, hade M. införskaffat veganskt sidfläsk(!) som skulle grillas. Till höger sesammarinerad tofu.


På grillen: marinerat sojakött, vitlök, balkanpaprika, tofu och ”sidfläsk”.

Tallrik färdig att hugga in på! Förutom det grillade (som doppades i skålen med sesamolja och rullades in i salladsblad) åt vi även nudelsallad (av sötpotatis!), kimchi (närmast i bild), marinerad schalottenlök och en suverän sås på sojabönor som påminde lite om miso.

Ännu en fantastisk matkväll – tack M!

5 thoughts on “Korean BBQ

  1. niklas skriver:

    jag kan bjussa er på en biir och fil-tonic

  2. Cecilia skriver:

    Jag vill ha ett sådant förkläde! Fast jag har redan ett prickigt som jag knappt använder. Men om jag har ett till kanske chansen för användning är större, no?

  3. ilovefruktsallad skriver:

    Jag ville ta med det hem och använda som klänning! 🙂

Kommentera

