Kaktorn

Jag har en förkärlek för småkakor. Kan inte minnas att jag gillade det särskilt mycket som liten, men på gamla dar har jag börjat älska det! Schackrutor, brysselkex, bondkakor, drömmar…gillar litenheten och konsistensen, föredrar knapriga saker framför fluffiga kakor. Häromkvällen när maken och jag kom in, stelfrusna efter att ha målat fönster i halv orkanstyrka, tyckte jag det var läge för en sats kakor. Tog fram gamla trotjänaren Vår Kokbok och hittade ett klassiskt mördegsrecept. Improviserade lite och delade degen i två delar, den ena blandades med hackad choklad (makens favorit) och den andra med pecannötter (får en okristen att vilja brista ut i ett halleluja!).  För extra crunch och onyttighet strödde jag lite socker över pecanpinnarna, sockret smälte i ugnen och bildade en ljuvlig skorpa. Trist foto men gott objekt, hurra för småkakor!

3 thoughts on “Kaktorn

  1. niklas skriver:

    kanelbullar e gott oxå…

  2. niklas skriver:

    men jag fyller ju snart år…

Kommentera

