Var äter man grissvål?

Hade väl inte tänkt mig att jag som veggo skulle besöka den hypade restaurangen Bastard i Malmö. De har gjort sig ett namn genom att servera maträtter baserade på djurdelar som normalt inte konsumeras på restauranger (och de gör det tydligen bra). För all del, det är en ganska sympatisk filosofi – om man nu måste ta livet av ett djur för att äta det ska man iallafall äta hela djuret (friterade koögon någon?)!

Nåväl, en halvtimme in i restaurangbesöket fann jag mig sittandes mellan två strutar friterad grissvål (dvs friterat fett – sätter onekligen onyttighetsfaktorn på potatischips i lite perspektiv), ett fat med diverse charkuterier och två fat med fett. Ja, fett. Som bacon fast utan röda strimmor. Saknar ord.

Själv åt jag en smarrig kikärtssoppa med rostad paprika. Till huvudrätt (när köttätarna i sällskapet åt mer grisdelar) fick jag en fin frittata med kantareller och till dessert serverades en ljuvlig persikosorbet med mousserande vin.

En lätt absurd upplevelse, men god vegomat och en charmig lokal. Så om man kan bortse från känslan att vara omringad av kött kan jag faktiskt rekommendera ett besök!

4 thoughts on “Var äter man grissvål?

  1. niklas skriver:

    kött e gött

  2. Cecilia skriver:

    Jag är imponerad, Jenny. Jag var först tveksam till Bastard, sen lite lockad av allt ståhej och som du skriver vissa delar av deras filosofi (när jag hörde att de var duktiga på vegmat), men efter din beskrivning ovan känner jag att jag nog skulle ha svårt att ta mig dit trots allt. Det är säkert trevligt och gott där, men jag känner att jag har issues. Skjuter det på framtiden..

    Hoppas att ni har det gott i nya huset! Såg fint ut bland trädgårdsväxterna i alla fall 🙂

    • ilovefruktsallad skriver:

      He he he, ja det var lite väl magstarkt till och med för mig som ändå är ganska van att befinna mig i köttiga sammanhang. Å andra sidan, går man bara dit med andra veggosar slipper man ju se köttet vid bordet iallafall…
      Vi stormtrivs i huset! Helt underbart att ha en trädgård att strosa runt i (även om det för närvarande inte grävs så mycket utan mest fixas inomhus) och huset är supermysigt, man vill bara vara hemma hela tiden! 🙂 Du är varmt välkommen på inflyttningsfest den 18 september!

  3. Cecilia skriver:

    Ja, det skulle väl vara det att man gick med andra veggosar. De lär ju vara duktiga på mat efter vad jag förstår, även veg*skt.

    Vad trevligt med inflyttningsfest! Det är precis helgen vi kommer hem tyvärr, annars hade det varit supertrevligt! Det får mig också att tänka att det hade varit trevligt att styra upp en träff snart.

Kommentera

