Middag på Caravan of Dreams, NY

I NY finns ett flertal raw food restauranger. Tidigare har jag besökt Quintessence, en pytteliten restaurang med grym raw food! Denna gång föll lotten på Caravan of Dreams i East Village, ett ställe som både serverar raw food och veganmat, ungefär 50-50. Ett mysigt men väldigt mörkt ställe, därav de dåliga fotona (plus att jag fick fota med min mobilkamera eftersom sladden till min kameraladdare gick sönder under resan) men de ger kanske en aning om hur det såg ut…

Det verkade vara en mäkta poppis restaurang och hade vi inte kommit ganska tidigt hade det nog varit svårt att få bord. Menyn var tilltalande för både råisar och veggisar och maken valde en burrito med diverse råa tillbehör, bland annat guacamole och salsa. Jag provade en sallad ”The Equador” (fråga mig inte varför den hette så), mest för att den skulle innehålla jicama och det har jag velat prova i flera år. Mina odlingsförsök av jicama förra året gick inget vidare… Själva salladen var ganska ordinär men basilika/citrondressingen var väldigt god och mangon var perfekt mogen – dlish!!! Och så jicaman då, intressant grönsak! Väldigt krispig och god med en smak som jag bäst kan beskriva som en blandning av äpplen och rädisor. Synd att den inte finns att köpa här men jag får väl prova odla den nästa år i trädgården.

Det blev tyvärr inga foton på maten för med min maximala foto-otur hade dessutom lampan/blixten på min mobil gått sönder så det var alldeles för mörkt för att kunna fota. När det var dags för dessert kläckte jag dock idén att maken kunde ”lysa upp” tallriken med sin mobil (som dock inte tar så bra bilder) så kunde jag fota med min! Det gick väl sådär, men ni kan iallafall få en glimt av underverket till rå mango/kokospaj som vi delade på.

Det var nog den godaste paj jag någonsin ätit! En tunn botten på cashewnötter och med ett lager perfekt krämig mangofyllning och på det ett lika perfekt lager krämig kokosfyllning, allt toppat med jordgubbssås. Den pajen kommer att leva kvar i minnet lääääänge!

Kommentera

