Lunch på Café Gratitude i San Fransisco

Första stoppet på vår resa var San Fransisco, en stad jag drömt om att besöka i många år. Och mina höga förväntningar infriades! En supermysig, vacker, promenadvänlig (man lärde sig snart att ta sig fram i ”dalarna” istället för att gå över de enorma, branta backarna) och avslappnad stad med bra restauranger och fantastiska gamla vackra barer att hänga i på North Beach – kvarteren där beatnicksen höll till. Trots kärleken till SF tog vi en dag tunnelbanan till Berkley som vi också hört mycket gott om. Efter att ha strövat runt på universitetsområdet och i diverse vintageaffärer (åååh, vilka fantastiska vintageaffärer de hade i Californien, kanske fotar mina fynd och visar här såsmåningom!) letade vi upp rawrestaurangen Café Gratitude.

På grund av värmen (puh) satt vi inomhus i den mysiga rustika lokalen med råa tegelväggar. Servitrisen som tog vår beställning lämnade oss med uppgiften att fundera över varför våra vänner gillar oss. De har tydligen ”dagens fråga” som de ställer till alla kunder och sen kan man välja om man vill berätta svaret för någon eller bara fundera själv. När vi funderat färdigt kom maten.

Maken beställde en burrito med sallad och brown rice (inte raw) och den var, förutom snygg att se på, riktigt smarrig!

Jag satsade på en burgare med råketchup, sallad och en stor klick macadamiaost på. Burgaren var supergod, t o m lite frasig (ni vet ju vilka förväntningar jag har på det ordet…) på ytan och härligt saftig inuti, och brödet som den låg på smakade verkligen bröd fast det var rått. Jag tror de hade gjort brödet av groddat vete, men jag är inte säker. Mina experiment med groddade vetebröd har iallafall aldrig smakat så här bra! Jag får alltid en ganska osmaklig bismak av lakrits(!) i brödet och den där smaken av rått vete vägrar försvinna trots lång torktid. Sammanfattningsvis en supergod och fräsch lunch som mättade länge!

3 thoughts on “Lunch på Café Gratitude i San Fransisco

  1. eanie skriver:

    Åh jag vill!

    Vad säger du om Kivik? Jag har frågat Linda om hon kunde de datum vi diskuterade och hon skulle kolla upp saken.

    Förresten, har ni nåt restaurangtips i Malmö som funkar både för veg och familj? Vegegården o Astrid funkar men vi har varit där (några ggr..). Har ni varit på Far i hatten? Är det en sylta eller kan man ta dit familjen? De har veggo säger vegankrubb.🙂

    Annars blir det Kaptenskiosken😉

  2. ilovefruktsallad skriver:

    Ja, SF kan varmt rekommenderas!🙂

    Jag är inställd på Kivik den 25e om Linda kan då också, hör av dig när hon meddelar.

    Restaurangtips, hmmm, har inte varit på Far i hatten men gick förbi där häromdagen och det ser mysigt ut, fin uteservering. Annars gillar vi ”På besök” på Nobelvägen. De brukar kunna fixa något vegan om man vill och de har alltid vegetariskt men också kött och fisk. Mysig liten krog, avslappnat och trevlig personal. Väldigt opretentiöst och gott!
    Annars kan jag rekommendera ”Plockepinn” på Bergsgatan. De har tapas från olika världsdelar och en del brukar vara vegansk, gå in och kolla deras meny så får du en uppfattning om hur vegoläget är just nu. Supermysig restaurang!
    Är man sugen på thai rekommenderas ”Green Mango” på Ystadgatan vid Möllan. Suverän thaimat och passar ju både blandkostare och veganer (ta pad thai och välj bort ägget!) men ni bör boka bord för det är poppis!
    ”Brogatan” är en lite finare krog men uppskattas nog av familjen, mycket närodlat och krav. Har kunnat fixa vegan tidigare vet jag.
    Vi hörs!

  3. eanie skriver:

    Tack för alla restaurangtips! En del har vi varit på och gillat mycket. Plockepinn fick jag besked nyligen att de bara har typ oliver och bröd som är vegan, men kanske var det en icke-informerad servitör jag pratade med. Vill gärna gå dit, så ska kolla igen.

    Ska höra med Linda igen!

Kommentera

