Raw choklad – yum yum!

Vid rawbrunchen häromdagen fick jag personligen ta emot det pris som jag vann i Eanie’s  Raw Food utmaning. En lyxig raw chokladkaka med vanilj och gojibär!

Efter att ha varit ute i kylan och regnet idag och hjälpt vännen N. att fixa hennes balkong, tyckte jag mig vara värd en provsmakningav min choklad. Spännande värre eftersom jag aldrig provat raw ”köpechoklad”, jag har bara tillverkat egen av kakaosmör, kakaopulver, agave och diverse smaksättningar.  Eftersom jag följt Eanies äventyr i rawchokladvärlden hade jag ganska låga förväntningar inför chokladprovningen (även om just Rawr fått bra betyg), men jag fick snart ändra inställning – det var en riktigt smaskig choklad! Fyllig chokladsmak (och doft!), smälte bra i munnen utan att ge ”ischokladkänsla” och innehöll lagom mycket gojibär.

Chokladen innehöll även mesquite, vilken mest kändes på doften men även resulterade i en viss grynighet. Inte så att det störde, men jag undrar vilken funktion mesquiten fyller? Är det för att få en fastare choklad, kunna skryta med superfoodkvalitéer eller är det en ren smaksak?

Summa summarum: En riktigt god choklad!

8 thoughts on “Raw choklad – yum yum!

  1. Breathless skriver:

    Jag måste bara fråga, hur står köpechokladen sig i jämförelse med din hemmagjorda? Har du några recept på hemmagjord choklad du vill dela med dig?

    • ilovefruktsallad skriver:

      Hmmm, bra fråga. Att slippa laga själv är ju en väldans god krydda… 😉
      Men jag får nog ändå säga att min egen choklad faktiskt är riktigt god och då bestämmer man ju själv vad man vill lägga i. Exakt recept har jag inte, har improviserat lite. Smält raw kakaosmör i fingervarmt vattenbad, blandat med raw kakaopulver tills det blir ganska tjockt, smaksatt med agave och eventuella andra godsaker, russin, hackade nötter, kakaonibs etc. Bara att hälla ut i lämplig form (ex bakplåtspapper på en tallrik), låta stelna i kylen och sen bryta i bitar. Ganska opretto, det finns ju seriösa chokladmakare som skulle använt pralinformar tex… 🙂

  2. Breathless skriver:

    Det måste jag prova!

  3. eanie skriver:

    Kul att du gillade chokladen, Jenny! Då hamnade den i rätta händer 🙂

    Hemgjord choklad kan bli väldigt gott, även om jag mest köpt färdig på sistone.

    Jag köpte för ett tag sedan Kivikarnas kakaolikör hos Morot som jag tänkte experimentera med längre fram. Något ni testat? Nytt för mig, så bör kanske utgå från recept för att ta vara på den, men det ska bli intressant.

  4. ilovefruktsallad skriver:

    Kakaolikör verkar spännande! Är den som en chokladsås eller?

  5. eanie skriver:

    Det har jag också trott när jag läst om det, men det är fasta bitar från ett stort block.

  6. eanie skriver:

    Tja, det undrar jag också. Kanske blir klart när jag väl kommer mig för att testlaga med den, om det smakar likör eller nåt. Återstår att se.

Kommentera

