Matlust…

…kan man få när man blir bjuden på hemlagad koreansk mat! En helt otrolig upplevelse med komplexa smaker – salt, sött och syra i balans. Krispigt, fräscht, hett och ingredienser jag aldrig stött på förr – vad sägs om sesamblad? En mångfald av olika rätter som delats i munsbitar för att alla ska kunna plocka med pinnar från samma fat. Kan man kalla det koreansk tapas?!

Mando (fyllda knyten) ångas i kastrull tills de blir genomskinliga.

Bordet dukat med alla rätter. Självklart ett urval av asiatiska ölsorter att komplettera maten med. Även en halvsöt riesling fungerade bra till maten.

Min tallrik. Medurs från vänster; mando (ångade knyten), pothige (zucchinipannkakor) med chilisås, bulgogi (”eldkött” – i detta fall vegokött kryddat med soja, vitlök, socker och sesam), sesamrostat sjögräs (att linda in maten i till små knyten), marinerade böngroddar, kimchi (syrad salladskål med chili), sesamblad och i mitten spenat med sesam.

En av mina största matupplevelser, utan tvekan! Tack M!

2 thoughts on “Matlust…

  1. […] rostade sesamnoriblad.  Dessa fantastiska noriblad blev jag bjuden på vid vår trevliga, mumsiga middag hemma hos M. för några månader sen, och har drömt om dem sen dess. Nu fick jag 4 stora paket med […]

  2. […] och ljuvliga smakupplevelser. Den som varit med ett tag vet att jag var fullständigt lyrisk efter förra middagen hemma hos M. Den här gången bjöds vi på Korean BBQ – vansinnigt gott och samma typ av […]

Kommentera

