Rå bovetegröt med blåbärsmjölk

Helgen inleddes med en lyxig råfrukost bestående av rå bovetegröt, smaksatt med färska dadlar och hasselnötter, samt blåbärssesammjölk. Söt, rå ”comfortfood” när den är som bäst! Enkel att göra, smaskig, mättar bra och man står sig lätt till lunchen. I synnerhet under vinterhalvåret gillar jag ibland att äta lite tyngre, värmande frukostar, men annars blir det oftast – just det – fruktsallad.

Recept för 1 person:

1 dl hel skalad bovete

5 dadlar, gärna färska

8 hasselnötter

0,5 dl sesamfrön

1 msk blåbär

vatten

Blötlägg bovete över natten. På morgonen, mixa sesamfrön till pulver i mixer, späd med vatten och blåbär till önskad mjölkkonsistens. Häll bort blötläggningsvattnet från bovetet och skölj noga i finmaskig sil. Mixa dadlar med lite vatten till en kräm. Tillsätt bovete och hasselnötter och mixa, späd med vatten efterhand tills det blir en slät, grötliknande blandning. Servera gröten med sesammjölken och dekorera med hasselnötter och hallon. Voila!

8 thoughts on “Rå bovetegröt med blåbärsmjölk

  1. eanie skriver:

    Kul, nu har det blivit några bidrag! Ingen behöver nånsin igen undra vad man äter till frukost som råkostare🙂
    Kan du tänka dig att låna ut foto till ett sammanfattande presentationsinlägg hos mig i helgen? Om inte, ingen fara, då länkar jag med ord🙂

  2. […] Jenny bjöd på härlig Rå bovetegröt med blåbärsmjölk: […]

  3. […] slumptalsgenerator på Random.org och fick fram nummer 4, vilket enligt mina anteckningar innebär Rå bovetegröt med blåbärsmjölk, så grattis till Jenny! Jag har mailat dig angående din […]

  4. Lotta skriver:

    Va fint!
    Jag äter mycket bovetegröt men får aldrig till den där goda tillbehöret.
    Detta ser peeerfekt ut vad jag vill ha🙂 Det ska jag testa!

  5. […] rå bovetegröt med blåbärsmjölk […]

  6. […] andra fem dagarna då? Kanske raw bovetegröt, scones eller en smoothie. Eller en helgbrunch på lokal. This entry was posted in […]

Kommentera

