Bukfylla…

…eller ”bugafylla” som man säger i Skåne. Tycker egentligen inte om uttrycket – mat är ju fantastiskt och förtjänar att behandlas och omnämnas med respekt – men i det här fallet stämmer det tyvärr. Ett ganska tomt kylskåp och brist på inspiration resulterade i den gamla klassikern ”wokade grönsaker”.  Förvisso gott, men jag har verkligen förätit mig på denna rätt då det var en av de rätter som återkom några gånger i veckan under flera år, i synnerhet när jag pluggade. Det enda som lyfte dagens anrättning något var det svarta råris som jag hittade längst inne i ett skåp och som egentligen passerat bäst-före-datum. Med råge kan vi väl säga. Men jag lät mig inspireras av krönikan i dagens Metro som propagerade för att man inte ska slänga någon mat förrän man smakat på den. Och jag kan konstatera att det går fint att konsumera ris som är 8 månader för gammalt…

Kommentera

