Kvällens mat

Ungsbakad aubergine med lök, tomat och pestofyllning. Gott, men ser inte så smarrigt ut på bilden kanske. Påminner mig om ett avsnitt av Toppform som jag såg för några år sen. En superspinkig kille skulle lära sig äta bättre för att gå upp i vikt och i introduktionen visade han när han lagade köttfärssås och utbrast: (obs! läses på megabred östgötska) ”Jag äter bara brun mat”  :-)

 Stör mig lite att aubergine som jag älskar, orsakar lite kli i munnen. Men jag äter, njuter och ignorerar.

Till kvällsfika blir det rå brownie. Det här ser också ganska äckligt ut måste jag medge…och då har ändå min totala brist på fototalang förskönat bilden lite genom att sudda till den! Jag gjorde ett experiment med att försöka glasera brownien med vit rå choklad blandad med agave. Gör inte det. Det som jag i min fantasi föreställt mig skulle bli ett tjusigt ringlande mönster över kakan flöt istället ut och skar sig så att agaven lade sig på tallriken vid sidan om. Nåja, gott blev det iallafall. Brände förresten min minimixer när jag gjorde denna brownie…

Här har vi resultatet av min ärtskottsgroddning – inte illa! Börjar helt klart anta formen av de skott man köper i plasttråg i butiken. Ska bli spännande att smaka! Tanke: heter det ”skottning” när man groddar skott? Det heter ju groddning när man groddar groddar.

6 thoughts on “Kvällens mat

  1. pepe skriver:

    Välkommen ut ur garderoben!
    Sjävklart kan vi bjuda på en omsulning. Släng in sommardäcken i polon och ta en sväng förbi Bjärred i helgen så löser vi det.

  2. pepe skriver:

    Lattjo!
    Jag blev först ut att kommentera på fruktsalladen…
    Och nu fick jag visst stå för både kommentar ett och två… =)

  3. Sofie skriver:

    Kul att ha dig i bloggosfären. Nu blev jag hungrig!

  4. eanie skriver:

    Vackert! Jag måste bli bättre på att skotta. Alldeles för otålig och äter upp de stacakarna så fort de fått svans. Barbariskt egentligen.

    • ilovefruktsallad skriver:

      Tja, de ska ju ätas förr eller senare… Men de smakar ju helt klart godare om man väntar tills de vuxit till sig lite! Utom rädisgroddar som bara blir überbeska och fullständigt oätliga om de får växa för länge. Vad brukar du grodda/skotta?

  5. eaniegreenie skriver:

    Jag groddar det mesta🙂 Favvisarna är linser av diverse färger och ärtor (helst gröna). Och så alfalfa, broccoli, bockhorn, quinoa..

    Just nu groddar jag fänkål och basilika, och rödbetor, men dem kommer jag att misslyckas med, igen. Antingen dålig grobarhet i groddfröna jag köpte eller har jag missat en speciell teknik för dem.

    Skott gör jag i princip bara av dem som blir skott av sig själv i min groddbytta: alfalfa, vetegräs mm som får små blad (eg kanske inte skott). Längre än så överlever de sällan, men jag borde nog ta tag i det för att förnya mig!

Kommentera

