Raw chokladtryffel med mint

P1030085

För ett tag sedan hade jag lyxen att bli bjuden på en fantastisk raw tårta. Sedan dess har jag inte kunnat släppa smaken och känslan av den ljuva chokladkrämen som var så fyllig och mäktig att den påminde om tryffel.  När chokladsuget satte in en kväll kändes det därför givet att försöka omvandla tårtreceptet till just tryffel.

Raw chokladminttryffel

2 msk kakaosmör

2 tsk kokosfett (extra Virgin)

0,75 dl solrosfrö

1 avokado

4 dadlar

1 tsk honung

5 msk kakao (gärna raw)

15 blad pepparmynta

1 nypa salt

0,5 dl vatten

Smält finhackat kakaosmör och kokosfett i vattenbad (max 40 grader). Kör solrosfröna i mixer tills de blir ett mjöl. Tillsätt avokado, dadlar, honung, kakao, mynta och salt och kör till en smet. Tillsätt lite vatten under tiden för att få knivarna att snurra. Tillsätt slutligen det smälta fettet och kör igen tills du får en helt jämn smet . Häll ut smeten i en liten form klädd med plastfolie eller bakplåtspapper, jämna till ytan och ställ formen i frysen några timmar. Ta ut och skär i munsbitar, låt tina ett par minuter innan servering. Förvara överbliven tryffel i frysen några dagar.

Om du inte får tag i kakaosmör går det förmodligen att byta ut mot mer kokosfett även om konsistensen blir lite annorlunda.

2 thoughts on “Raw chokladtryffel med mint

  1. jana skriver:

    Alltså, shit! Vad gott!! Nya favoritgodiset! Fast jag tog acai istället för mint, eftersom det var vad jag var sugen på. Och så tyckte jag inte att det blev tillräckligt sött så tog lite mer honung. Mmm… Tror jag ska baka en sån här tårta till farmors födelsedag i helgen. Fast det får bli vanlig choklad bara, tror inte alla uppskattar den speciella acaismaken lika mycket som jag gör. Tack för ett underbart recept!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

