Bygg din egen odlingsvitrin

Det här är främst en matblogg, därför är det lite paradoxalt att det populäraste blogginlägget alla kategorier, alla veckor, handlar om ett byggprojekt. Jag har visserligen redan publicerat ett inlägg om min hemmabyggda odlingsvitrin, men det verkar som att det skulle kunna finnas intresse för lite fler detaljer. Åtminstone att döma av antalet som googlar ”bygga odlingsvitrin” och hamnar på den här bloggen. Så därför gör jag en utökad repris. För några veckor sen fick jag en förfrågan från ett byggföretag om jag ville skriva ihop en artikel om mitt odlingsvitrinbygge och slänga med lite bilder som de skulle publicera på sin hemsida. Jag sa nej av flera skäl, men främst för att jag inte vill låta ett kommersiellt företag dra fördel av (och få sökträffar för) något som jag har åstadkommit. Dessutom behöver jag inte någon annans hjälp för att dela med mig av mitt bygge, intresserade hittar ju hit ändå! Så för er som funderar på att bygga en egen odlingsvitrin bjussar jag här på lite inspiration i form av bilder och en knapphändig beskrivning av hur bygget gick till. Vassegoa!

Detta behövdes för att bygga vitrinen:

  • obehandlade reglar 70 x 45
  • glespanel råplan 70 x 22
  • kvartsstav 21 x 21
  • 5 begagnade fönster, omkittade och målade med fönsterfärg
  • träolja och vit färg för utomhusbruk
  • gångjärn, öppningsbeslag, haspar, skruv, listspik, vinkeljärn, plattjärn
  • borrmaskin, hammare, kap- och geringssåg, tumstock, målarpenslar

Jag hade ingen ritning när jag satte igång att bygga, utan utgick från måtten på fönstren som är 60 cm breda och 140 cm höga. Jag började med att göra en gavel och bestämma hur högt skåpet skulle vara. Som ni ser på bilden lade jag till en sockel (ca 40 cm) för att skåpet skulle bli lite högre och stabilare. Det klurigaste var att räkna ut lutningen på taket, för att regnvattnet ska rinna av. Hade ett diffust minne av mattelektioner och något med vinklar och hypotenusa, men det slutade med att geringssågen ställdes in på 15 grader och sen hoppades jag på det bästa. Och det blev gott nock, vad gör väl en springa på någon millimeter? Ventilation måste man ju ändå ha i sin odlingsvitrin! ;-)

När en gavel var gjord var det bara att göra en likadan till. Ett tips är att vänta med att skruva ihop delarna till den första gaveln så är det bara att rita av varje bit och såga till på några minuter. När gavlarna var ihopskruvade var det dags att sätta ihop dem med front- och baksidereglar. Återigen var det bara att måtta efter fönstren och lägga till en mittregel mellan fönstren. På de reglar som utsätts för belastning ex i form av vilande fönster sattes vinkeljärn undertill för att stötta upp och på vissa ställen sattes plattjärn på insidan för att sammanfoga reglarna ordentligt.

När regelverket var klart kläddes hela rasket in med glespanel, även de långa reglarna. På något sätt hade jag lyckats planera så att det precis rymdes en kvartsstav i varje hörn och runt fönstren på gavlarna. Det gjorde att vitrinens kanter fick mjukt rundade hörn och det är galet snyggt! Men man fick tänka till lite när de rundade listerna skulle sågas så att de kunde fogas samman i ett inåtgående hörn. Tack geringssågen! När panel och kvartsstav var på plats oljade jag in allt, ett par gånger extra på de ytor som skulle ha direktkontakt med mark eller regnvatten. När oljan torkat in målades allt två gånger med vit färg för utomhusbruk.

Sidofönstren fick vila på reglarna och kilades fast mellan kvartsstaven på utsidan och ett par skruv på insidan. Fönstren på framsidan fick gångjärn, snygga retrobeslag (à la 50-tals kök) och haspar på insidan så att de kan ställas upp för vädring under riktigt varma dagar. Fönstret på taket fick också gångjärn som skruvades fast i den bakre regeln, framtill vilar det på en regel och där kan man peta in en träbit om man vill vädra. Jag satte också in ett par lösa hyllplan som kläddes med vaxduk för att de inte ska slå sig om man råkar vattna lite ymnigt. Hyllplanen är perfekta när man ska vänja frösådda plantor vid utelivet eftersom de rymmer massor av krukor som alla får sol på sig. Hyllorna kan sedan tas bort när tomatplantorna eller vad man nu vill odla, har skjutit i höjden. Eftersom vitrinen står mot en mur behövde baksidan inte kläs med panel. Även om vitrinen är väldigt tung och stabil och knappast skulle blåsa omkull ens i storm, skruvades den för säkerhets skull fast i muren med hjälp av vinkeljärn. Odlingsvitrinen är ungefär 190 cm hög (i framkant), 140 cm bred och 75 cm djup. Totalkostnaden för bygget var knappt 2 000 kr och då köptes allt byggmaterial, utom fönstren som jag fått gratis.

Det var nog bygget i stora drag, men det allra bästa tipset har jag sparat till sist:

Tänk först – såga sen. Och även om du har tänkt tänka först så köp mer virke än du tror det går åt. För det går åt.

Lycka till med ditt bygge önskar Fru Fruktsallad! =)

4 reaktioner på “Bygg din egen odlingsvitrin

  1. Cecilia skriver:

    Vilket projekt! Jag har satt en sån här på önskelistan tills vi bor på lämpligt ställe. Väldigt snyggt, och förstås praktiskt.

  2. Breathless skriver:

    Ambitiöst! Vad fint det blev.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

