Råa chocolate chip cookies

Lovade ju att återkomma med ett recept på råa CCC och här kommer det! Har snott och modifierat det här receptet från ett amerikanskt rawforum och det har o-bakats många gånger här hemma. Kakorna kan göras som klassiska platta cookies eller rullas till bollar, alternativt klickas ut. Jag brukar förvara mina i frysen för att de ska få lite knaprig konsistens men det går att ha dem i kylen några dagar också.

Chocolate Chip Cookies (ca 12 st)

Kaksmet

3 dl cashewnötter (eller hälften mandel,  solrosfrön eller andra nötter/frön)

2 msk agavenektar eller honung

1 tsk vaniljpulver

2 msk smält eller mjukt kokosfett

1 nypa havssalt

Chocolate chips

0.5 dl orostat kakaopulver

1 msk smält kokosfett eller kakaosmör

Mixa cashewnötterna till mjöl i mixer, blanda med övriga ingredienser till kaksmeten.  Blanda kakaopulver med kokosfett/kakaosmör och häll ut på en tallrik täckt med en bit bakplåtspapper, ställ i frysen. När chokladsmeten stelnat, hacka i bitar och blanda med kaksmeten. Rulla bollar och platta ut till kakor, eller klicka ut på tallrik, ställ i frys och låt stelna. Hugg in!

Raw kakaosmör – yum!

Kakosmöret, finhackat och placerat i fingervarmt vattenbad. Smälter på 5-10 minuter.

Ungefär så här ska nötterna se ut färdigmixade.

Kaksmeten nästan färdigblandad, nu återstår bara chocolate chipsen.

6 thoughts on “Råa chocolate chip cookies

  1. eanie skriver:

    Det här måste ju bara provas!

  2. [...] Receptet lämnar utrymme för olika möjligheter. Jag personligen gör mina på cashewnötter som jag finmaler i omgångar i kaffekvarn. Ibland får jag för mig fånigheter som att jag ska va ännu nyttigare och då drar jag ner mängden agave till den mindre i intervallet. Eller är det inte nyttighetsambitioner utan snarare det att de då kan bli färdiga t o m utan kyl/frystid (ibland är det akut). Jag brukar också använda kokosfett till både kaksmet och choklad, och eftersom kakorna inte ska hettas upp brukar jag lyxa till det och använda (dyrare) rå kokosolja/fett. [...]

  3. Asa skriver:

    Hej! Jag hittade ditt recept via Flickan & Kakorna. De har tyckte vi var valdigt goda hemma hos oss! Mvh/ Asa

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

